دانلودیها | دانلود نرم افزار , برنامه و بازی اندروید

آنچه شما درباره خود فكرمی كنید، بسیار مهمتر از اندیشه هایی است كه دیگران درباره شما دارند.

مطالب محبوب این ماه

قیمت روز خودرو ، به کجا چنین شتابان؟

  • بازدید: 7048 بازدید
  • دسته: موبایل
  • دیدگاه‌ها برای قیمت روز خودرو ، به کجا چنین شتابان؟ بسته هستند

امروزه شرایط فعلی بازار به گونه ای شده است که خریداران مجبورند به صورت روزانه ، به قیمت روز خودرو و نوسانات آن نظارت داشته باشند. برای اینکه از قیمت خودرو مطلع شویم چاره ای جز مراجعه به اینترنت نداریم و اطمینانی از سایت هایی که از نتیجه جست و جوی عبارت ” قیمت روز خودرو” باز می شود وجود ندارد .دراین اینجا میخواهیم عوامل موثر بر قیمت خودرو برا بررسی کنیم .

آیا واقعا تحریم‌ها بی‌اثر است؟

افت قیمت خودروهای داخلی در طی یک هفته اخیر موضوعی است که افرادی که به هر نحوی از افزایش بی‌وقفه قیمت خودروها سود می‌برند را نگران کرده است. بسیاری از تحلیل گران مناظره‌های سیاسی نامزدهای انتخاباتی آمریکا را در این امر موثر دانسته و اعلام کرده‌اند که در صورت وجود محبوبیت بایدن در میان آمریکایی‌ها این روند ادامه خواهد داشت. در واقع همین امر می‌تواند نشان دهد که نتیجه انتخابات آمریکا بیش از آنکه بر سرنوشت مردم آمریکا تاثیر داشته باشد در شرایط کشور ما موثر است.

کاهش قیمت خودروهای داخلی باعث شده افرادی که از افزایش قیمت خودرو سود می بردند را، نگران کند  و علت آن را انتخابات آمریکا میدانند .در واقع بیشتر از آنکه انتخابات آمریکا بر روی زندگی مردم آمریکا تاثیر گذار باشد بر شرایط ایران موثر است.

4 سال پیش بود که انتخاب ترامپ و خروج او از برجام اولین ضربه را به شرکت‌های خودروسازی زد. خودروسازان اروپایی و آسیایی که به پشتوانه تعهد برجام مجددا رونقی به خط تولید ایران خودرو و سایپا داده بودند، بار دیگر تعهدات خود را کنار گذاشته و از کشور خارج شدند. این موضوع باعث شد که تامین قطعات خودروهای خارجی مشکل شده و به همین دلیل قیمت خودروهای خارجی نوسانات شدیدی پیدا کند. البته خودروهای داخلی نیز از این موج افزایشی بی نصیب نمانده و قیمت روز خودرو با قیمت دیروز آن تفاوت بسیار زیادی پیدا کرد.

اولین ضریه به شرکت های خودرو سازی بعد خروج ترامپ از برجام وارد شد و این اتفاق باعث شد خودرو سازان اروپایی و آسیایی با پشتوانه برجام رونقی به خط تولید سایپا و ایرانخودرو داده بودند و یکبار دیگر تعهدات خود را کنار گذاشته .و باعث شد قطعات خودرو های خارجی به سختی تامین شود و به همین دلیل قیمت خودروهای خارجی افزایش پیدا کرد . البته خودروهای داخلی نیز از این روند افزایشی عقب نمانده اند و قیمت روز خودرو با قیمت روزهای قبل تفاوت بسیار زیادی کرده است .

 

با افزایش قیمت ارز و تحریم های دیگر کشور های اروپایی و آسیایی  ، مشکلات صادرات قطعات  بیشتر شد این امر باعث افزایش قیمت خودرو ها شد. اما در هفته اخیر قیمت  روز خودرو کاهش پیدا کرده است .

آیا نرخ گذاری دستوری مفید است ؟

دلیل اصلی تفاوت قیمت روز خوردرو از کارخانه تا بازار نرخ گذاری دستوری است . طبق این دستور خودروسازان اجازه ندارد قیمت خودرو را از قیمت دستوری که دولت تعیین کرده بالاتر ببرند .شاید این قانون برای خریداران خودرو صفر مفید باشد اما این اختلاف قیمت خودرو می تواند، خریدار و خودروساز را متضرر کند . به همین علت خودرو سازان برای جبران خسارات خود از کیفت ماشین ها کمتر می کنند و عادی ترین ویژگی های یک خودرو ، تبدیل به آپشن کردهاند .

 

در چندما گذشته با حذف نرخ گذاری دستوری میتوانست بازار خودرو را به فاجعه ی بزرگ تبدیل کند . امروزه با کاهش بی سابقه قیمت خودرو می توان امیدوار بود با حف نرخ گذاری دستوری اختلاف قیمت روز خودرو بین کارخانه و بازار کمتر شود و خرید برای خریداران راحت تر سازد .

 

کلام آخر

هرچند که قیمت خودرو در آبان ماه کاهش چشمگیری داشته است اما با این حال تعداد زیادی از مردم هنوز قدرت کافی برای خرید خودرو را با قیمت روز خودرو ندارند بسیاری از تحلیل گران بازار بر این باورند که پیروزی بایدن در انتخابات میتواند این روند کاهش قیمت خودرو را حفظ کند .اما اگر قصد خرید خودرو را ندارید می توانید صبرکنید تا ببینید این روند کاهش خودرو واقعی است یا با جهشی بلند تر به سوی قله حرکت می کند.

منبع


 

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.